ГоловнаІнформаційні повідомлення стосовно нормотворчоі та/або регуляторної діяльності08.08.2024, 11:52

КРАІЛ звертає увагу щодо набрання чинності Положенням про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України

Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей повідомляє про набрання чинності Положенням про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 07.06.2024 № 282 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16 липня 2024 року за № 1071/42416 (далі – Положення), який 06.08.2024 опубліковано в Офіційному віснику України, № 68, ст. 4099.

Положенням установлюються загальні вимоги щодо організації та проведення первинного фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу та їх відокремленими підрозділами (за наявності) (далі – СПФМ), зокрема субєктами господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри.

Відповідно до Положення:

суб’єкт господарювання, який проводить азартні ігри, – суб’єкт господарювання, який відповідно до вимог законодавства провадить діяльність з організації та проведення азартних ігор у гральних закладах казино, азартних ігор казино в мережі Інтернет, азартних ігор у залах гральних автоматів, азартних ігор у покер у мережі Інтернет, букмекерську діяльність у букмекерських пунктах та/або в мережі Інтернет;

суб’єкт господарювання, який проводить лотереї, – суб’єкт господарювання, який відповідно до вимог законодавства є оператором державної лотереї та/або суб’єктом господарювання, який продовжує діяльність з випуску та проведення лотерей відповідно до абзацу другого частини другої статті 15 Закону України «Про державні лотереї в Україні».

 Положенням установлюються вимоги щодо:

1) заходів для належної організації та проведення первинного фінансового моніторингу, належної системи управління ризиками;

2) призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі – відповідальний працівник);

3) правил фінансового моніторингу, програми проведення первинного фінансового моніторингу та інших внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу, єдиних правил із питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – запобігання та протидія) групи;

4) проведення навчальних заходів, підготовки персоналу (працівників) суб’єкта первинного фінансового моніторингу щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;

5) здійснення належної перевірки клієнтів (представників клієнтів), особливостей та надійних джерел для здійснення належної перевірки;

6) спрощених та посилених заходів належної перевірки клієнта;

7) особливостей використання агентів та інформації щодо здійснення належної перевірки, отриманої від третіх осіб;

8) забезпечення виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;

9) порядку зупинення та поновлення здійснення фінансових операцій;

10) порядку замороження активів, що пов’язані з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням;

11) надання особами повідомлень про порушення у сфері запобігання та протидії, порядку їх розгляду;

12) проведення внутрішніх перевірок діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії;

13) порядку подання на запит Мінфіну інформації та/або документів (висновків, рішень), копій документів або витягів з документів.

Вимогами вказаного Положення передбачено, що СПФМ зобов’язаний забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу. Метою належної організації первинного фінансового моніторингу є:

виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії;

можливість належним чином виявляти підозрілі фінансові операції (діяльність) і повідомляти про них Держфінмоніторинг;

можливість належним чином виявляти порогові фінансові операції і повідомляти про них Держфінмоніторинг (для суб’єкта господарювання, який проводить азартні ігри та/або лотереї);

запобігання використанню послуг та/або продуктів суб’єкта первинного фінансового моніторингу для проведення клієнтами фінансових операцій з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення.

 Пунктом 2 розділу ІІ Положення встановлені заходи, які необхідно вжити СПФМ з метою належної організації та проведення первинного фінансового моніторингу.

Звертаємо увагу на особливості, які суб’єкт господарювання, який проводить азартні ігри, відповідно до пункту 4 розділу ІІ Положення, зобов’язаний запровадити, зокрема, систему автоматизації процесів фінансового моніторингу, яка складається з одного або кількох окремих автоматизованих програмних модулів, які забезпечують функціонування належної системи управління ризиками легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, яка має забезпечувати:

1) фіксацію кожної операції з прийняття ставки, повернення ставки, виплати (видачі) виграшу (призу) в кожну азартну гру, з обміну коштів на ігрові замінники гривні та навпаки, а також інших операцій.

Фіксація даних має відбуватися в розрізі кожного окремого ідентифікованого клієнта суб’єкта первинного фінансового моніторингу та має забезпечувати можливість формування повної історії операцій клієнта (із зазначенням ідентифікаційних даних клієнта, дат, часу і сум здійснених фінансових операцій), операцій з прийняття ставок готівкою, прийняття ставок у безготівковій формі із зазначенням реквізитів платника, з повернення ставок готівкою, повернення ставок у безготівковій формі із зазначенням реквізитів отримувача, з виплати (видачі) виграшу (призу) в кожну азартну гру готівкою або у безготівковій формі із зазначенням реквізитів отримувача, з обміну коштів на ігрові замінники гривні та навпаки, а також інших операцій, пов’язаних із проведенням азартної гри;

2) моніторинг клієнтських рахунків гравців (особистих кабінетів) із забезпеченням:

фіксації всіх даних, отриманих за результатами здійснення належної перевірки клієнта та IP-адреси і країни розташування комп’ютера та/або мобільного пристрою клієнта;

наявності контролю за тим, що один і той же рахунок клієнта використовується клієнтом для здійснення всіх розрахунків із суб’єктом господарювання, який проводить азартні ігри в мережі Інтернет, для оплати ставок, повернення коштів та виплати (видачі) виграшу (призу) клієнту і що оплата здійснюється у безготівковій формі шляхом отримання коштів з (на) рахунку(ок) клієнта, у тому числі з використанням електронних платіжних засобів;

фіксації та документування реквізитів рахунку клієнта (електронного платіжного засобу клієнта) під час перерахування коштів на клієнтський рахунок гравця (особистий кабінет) для участі в азартних іграх через мережу Інтернет і отримання коштів з клієнтського рахунку гравця (особистого кабінету).

Крім того, згідно з пунктом 6 розділу XIX Положення, використання системи автоматизації з метою моніторингу фінансових операцій має забезпечувати суб’єкта господарювання, який проводить азартні ігри, такими інформаційними даними (принаймні за останні 5 років) для здійснення аналізу:

1) історія операцій клієнта (із зазначенням ідентифікаційних даних клієнта, дат, часу і сум здійснених фінансових операцій): операцій клієнта з прийняття ставок готівкою, прийняття ставок у безготівковій формі із зазначенням реквізитів платника, з повернення ставок готівкою, повернення ставок у безготівковій формі із зазначенням реквізитів отримувача, з виплати (видачі) виграшу (призу) в кожну азартну гру або лотерею готівкою або у безготівковій формі із зазначенням реквізитів отримувача, зі здійснення виплати готівкою або у безготівковій формі із зазначенням реквізитів отримувача, з обміну коштів на ігрові замінники гривні та навпаки;

2) дані, отримані за результатами здійснення належної перевірки клієнта;

3) дані, отримані за результатами ведення клієнтських рахунків гравців (особистих кабінетів) для участі в азартних іграх через мережу Інтернет, включаючи дані щодо IP-адреси і країни розташування комп'ютера клієнта та інформацію про рахунок клієнта / електронний платіжний засіб, який використовувався клієнтом для оплати ставок, повернення коштів та виплати (видачі) виграшу (призу) клієнта у безготівковій формі, з метою виявлення неспівпадінь країн реєстрації та географічних критеріїв ризику;

4) результати скринінгу бази клієнтів і фінансових операцій клієнтів щодо їх наявності в переліку терористів, Державному реєстрі санкцій, базах даних політично значущих осіб, членів їх сімей та осіб, пов’язаних з політично значущими особами, з метою пошуку негативної інформації;

5) дані відеоспостереження (казино, зали гральних автоматів, букмекерські пункти), які фіксують поведінку клієнтів під час гри, здійснення ставок, отримання виграшу (призу), з метою виявлення фінансових транзакцій клієнтів, які є незвичайними, підозрілими або потенційно кримінальними за своєю природою.

Окремо звертаємо увагу операторів лотерей щодо вимог, визначених розділом XVII. «Використання агентів» Положення, в частині залучення розповсюджувачів державної лотереї (агентів), які за дорученням оператора державної лотереї здійснюють сукупно або окремо прийняття ставок безпосередньо в учасників, виплату (видачу) виграшів (призів), а також інші операції, пов’язані з розповсюдженням державних лотерей. Вказаний розділ встановлює вимоги до агентів, аналізу надійності агентів, до співробітництва СПФМ з агентом на підставі договору, а також необхідність розроблення, порядку та процедури припинення співробітництва з агентами.

Державний контроль та нагляд за дотриманням СПФМ вимог цього Положення здійснює Міністерство фінансів України в межах повноважень у встановленому законодавством порядку.

Додатково повідомляємо.

На офіційному вебсайті Мінфіну в Розділі «Діяльність/ Фінансовий моніторинг/Нормативна база» розміщений перелік нормативно-правових актів у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення

×
Помилка...
Некоректний ввод...
Невірний захісний код...