ГоловнаІнформаційні повідомлення щодо участі КРАІЛ у реалізації державної санкційної політики21.12.2023, 08:34

Державна санкційна політика та наслідки для бізнесу

З 2014 року в Україні діє Закон «Про санкції». Метою цього Закону є захист національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидія терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави. 

Для цих цілей можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи. 

Так, під санкції можуть потрапити іноземні держави, іноземні юридичні особи, юридичні особи, які перебувають під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземці, особи без громадянства, а також суб’єкти, які здійснюють терористичну діяльність.

У Законі України «Про санкції» перелічено 25 видів можливих санкцій. Серед них: блокування активів – тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном; анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності; запобігання виведенню капіталів за межі України; зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань; обмеження або припинення надання електронних комунікаційних послуг і використання електронних комунікаційних мереж тощо.

Рішення щодо застосування санкцій приймається Радою національної безпеки та оборони України (далі – РНБО) і вводиться в дію указом Президента України.

Якщо рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій приймається стосовно іноземної держави або невизначеного кола осіб певного виду діяльності – це секторальні санкції.

Якщо рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій приймається стосовно окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які перебувають під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність – це персональні санкції.

В умовах широкомасштабної війни реалізація санкційної політики та її вплив на економіку країни-агресора і країн, які її підтримують, набули особливого значення.

Так, з 2014 року до санкційних списків потрапили близько 10 тисяч громадян різних країн та понад 6000 організацій, з яких 6670 та 5359 відповідно – з 24 лютого 2022 року.

Санкції – це доволі потужна зброя та засіб впливу на певний бізнес, який пов’язаний із ворожою країною.

Так, зокрема, Президент України Указом  від 10 березня 2023 року №145 ввів у дію рішення РНБО від 10 березня 2023 року про санкції проти фізичних і юридичних осіб, пов’язаних із гральним бізнесом. Під санкції потрапили громадяни росії, Великої Британії, Польщі, Нідерландів, Туреччини, Кіпру. Серед підсанкційних осіб опинилися й українські компанії.

Рішенням РНБО від 22 лютого  2023 року, введеним у дію Указом Президента України від 22 лютого 2023 року № 89 та затвердженим постановою Верховної Ради України від 23 лютого 2023 року № 2924-ІХ, запроваджено секторальні санкції до всіх фінансових, у тому числі банківських установ російської федерації. Ці санкції включають зупинення правочинів з активами, що належать фінансовим установам російської федерації; заборону встановлення ділових відносин, у тому числі кореспондентських; заборону укладання угод та здійснення інвестицій, зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань на користь фінансових установ російської федерації; зупинення обслуговування електронних платіжних засобів  (перекази, здійснення розрахунків та видачі готівки), емітованих фінансовими установами російської федерації) тощо. Це рішення також містить пряму заборону для фізичних та юридичних осіб проводити операції (вчиняти дії), які призводять до порушення, уникнення запроваджених обмежень.

Окремими рішеннями РНБО застосовані секторальні санкції до Ісламської Республіки Іран, російської федерації та республіки  білорусь в оборонно-промисловій сфері.

Рішення РНБО щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), а також відповідні рішення КРАІЛ щодо реалізації санкцій можна побачити у Переліку.

Але сила санкцій у їх виконанні. Дуже важливо доброчесному бізнесу мінімізувати санкційні ризики. 

Перший крок до такої мінімізації ґрунтується на здійсненні перевірки фізичних та юридичних осіб на наявність/відсутність у санкційних списках.

Корисним у цьому є функціонал порталу «Війна і санкції», що створений Національним агентством з питань запобігання корупції та Міністерством закордонних справ України. Цей портал дозволяє переглянути перелік осіб, на яких уже накладено санкції з початку війни російської федерації проти України, а також ознайомитися із кандидатами на потрапляння до санкційних списків. Крім того, за допомогою порталу можна стежити за прогресом накладання санкцій, а також отримати інформацію, чи опиниться завтра реальний чи потенційний контрагент, партнер, працівник, споживач під санкціями.

Санкційні списки важливо проаналізувати, чи є у чинній базі клієнтів компанії з російським корінням, російським капіталом, а також компанії з прихованими російськими зв’язками. Важливо також бути обережними з партнерами, «інтегрованими» у цифрові фінансові продукти та послуги. 

Наступний крок передбачає розширені критерії та виключає співпрацю з контрагентами, які співпрацюють із підсанкційним бізнесом.

Також важливим напрямом, який потребує підвищеної уваги з боку організаторів азартних ігор та операторів лотерей як суб’єктів первинного фінансового моніторингу, є виконання вимог Закону України  «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Так, суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин), зокрема стосовно клієнтів, щодо яких (кінцевих бенефіціарних власників яких) застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції».

Виявлення підсанкційних осіб та їхньої діяльності, а також діяльності, спрямованої на обхід та ухилення від санкцій, є важливим напрямом роботи суб’єкта первинного фінансового моніторингу.

Позитивного ефекту від санкцій можливо досягти лише в разі їхньої невідворотності. Вони є дієвим інструментом впливу на іноземні держави, юридичних та фізичних осіб, які причетні до розв’язання війни проти України, завдають шкоди національним інтересам та загрожують національній безпеці.

×
Помилка...
Некоректний ввод...
Невірний захісний код...